Hoppa till innehåll

Kundsupport
För dig med Car Sharing 

Aktuella frågor just nu

Vi får många frågor just nu gällande vårt senaste beslut.

Stänger carsharing ner?

Tyvärr har Aimo share beslutat att avsluta sin öppna bilpooltjänst och kortidsboknings verksamhet från och med den 01st Oktober 2024.

Ett litet antal bilar kommer fortfarande finnas tillgängliga hos våra fastighetsägare i deras bilpoolslösning.   

När kommer nedstängningen av carsharing ske?

Stängningen träder i kraft den 1 oktober. Efter detta datum kommer det inte längre vara möjligt att boka eller använda våra fordon i form av bilpool. Aimo Share fortsätter dock sin verksamhet med abonnemang och bilpoolslösningar för fastighetsägare. 

Vad innebär detta för oss kunder?

För våra kunder innebär detta att ni inte längre kommer kunna använda vår bilpoolstjänst i samma utsträckning, och efter stängningsdatumet kommer ni inte se lika många bilar i appen. Vi förstår att detta kan vara en besvikelse, och vi är tacksamma för ert stöd under de senaste sex åren.
 
Ett litet antal bilar kommer fortfarande finnas tillgängliga hos våra fastighetsägare i deras bilpoolslösning.  

Varför stänger ni ner Carsharing?

Vi kommer från och med den första oktober att skifta fokus från den nuvarande tjänsten Aimo Share, som erbjuder bildelning per minut, till prenumerationstjänsten Aimo Subscription. Under de senaste sex åren har över 80 000 kunder använt Aimo Shares tjänster och bidragit till en mer hållbar mobilitet i våra städer. Vi är stolta över vad vi har åstadkommit dessa år med Aimo Share, som har varit en pionjär inom bildelning i Sverige sedan 2018.  

Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av mobilitetstjänster. I och med att vi ser ett ökat intresse för prenumerationstjänster väljer vi att rikta vårt fokus mot denna växande trend. Framåt kommer vi att fokusera på att övergå till att erbjuda flexibla och kundanpassade elbilsbil-prenumerationer, via Aimo Subscription, som ger användarna tillgång till bilar på ett enkelt och smidigt sätt, utan att behöva äga dem.  

Hur påverkar detta mina nuvarande bokningar?

Alla våra bilar är bokningsbart fram till det schemalagda stängningsdatumet den första oktober och alla bokningar innan kommer genomföras som vanligt.  
 
Bilarna är inte bokningsbara efter stängningsdatumet.

Kommer jag förlora mina krediter jag har på mitt konto?

Ett mindre antal bilar kommer fortfarande att finnas tillgängliga via våra fastighetsägares bilpoolslösning. Dina krediter kommer att fungera för de bilar som fortfarande är bokningsbara. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss på hello@aimoshare.se.

Om du har fått krediter istället för en återbetalning, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för att begära en återbetalning.


Vad händer om jag har ett olöst ärende eller tvist?

Om du har ett olöst ärende eller en tvist, vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt. Vi kommer fortsätta hantera dessa ärenden tills vi kommit fram till en lösning.

Kommer detta påverka andra delar av verksamheten?

Nej, denna stängning gäller enbart vår carsharing tjänst där du bokar kortare resor direkt i appen. Andra delar av vår verksamhet kommer inte att påverkas och fortsätter som vanligt.

Kommer ni lansera en ersättningstjänst i framtiden?

Det kommer fortfarande finnas bilar att boka hos våra landlord kunder.  Är du intresserad av att hyra en bil för lite längre perioder kan du istället prenumerera på en bil via vår Aimo Subscription tjänt. 

Är du en leverantör och har frågor?

Kontakta oss på hello@aimoshare.se 

Sätt igång genom att kolla våra vanliga frågor och svar!

 
Vad är Aimo Share?

Vi är en bildelningstjänst som erbjuder korttids bokningar via vår app eller prenumeration på en bil via vår tjänst Aimo Subscription. Observera att det är två olika tjänster och för att hitta svar på frågor om Aimo Subscription behöver du trycka på knappen "Jag är en Aimo Subscription användare" Där har vi samlat vanligaste frågorna och svaret om tjänsten samt har kontaktuppgifter till oss om du inte hittar svaret på din fråga. 

 
Hur blir jag kund?

Registrera dig helt enkelt genom att ladda ner Aimo Share appen i App Store eller Google Play och följ instruktionerna. För att kunna bli medlem via appen behöver du vara 19 år gammal, ha haft svenskt körkort i minst ett år och BankID. För dig med utländskt körkort följ instruktionerna i appen för registrering med utländskt körkort (du hittar detta när du trycker på knappen "skapa konto" under knappen "Registrera").

Kostar det att bli kund?

Det är gratis, du betalar bara för dina bokningar i appen. 

 
Hur fungerar det?

Våra bilar finns att hämta i våra dedikerade garage. Du hittar tillgängliga bilar i Aimo Share appen som finns att ladda ner i App Store och Google Play. En bil kan bokas direkt eller så planerar du resan i förväg. Du bokar genom att välja datum och tid samt plats för lämning och hämtning av bilen. Du debiteras en låg avgift per minut, per timme eller per dag. Avsluta enkelt resan genom att lämna bilen där du valt i appen och sedan är det bara att låsa bilen med telefonen.

Jag har frågor om bilen.

Vår kundtjänst är inte expert på specifika bilfrågor. Du kan läsa mer om våra olika bilmodeller här: https://aimoshare.se/cars?lang=&type= 

Vi föreslår att du ska leta efter specifik information på internet från biltillverkarna för att hitta specifik information om bilen. 

 
Finns bonusprogram och hur fungerar det?

Ja, vi har ett bonusprogram. Det fungerar så att ju fler resor du tar desto större rabatt. Den första dagen varje månad kommer vårt system räkna ut dina resor och sedan får du automatiskt din gradering. Du behåller enkelt din gradering genom att fortsätta resa på samma nivå.  Eller res lite mer och uppgradera till nästa månad! For att det ska räknas som en resa ska den ha gjorts med din privata profil i minst 5 min och vara minst 1 km lång. Det finns fyra olika bonusnivåer: Bas, Vit, Blå och Svart. Basnivån hamnar du på om du kör aimo lite då och då. Priset är detsamma som vanligt. För att få rabatt behöver du ta vitt, blått eller svart bälte. Läs mer om vårt bonusprogram här.

Jag har glömt något i bilen.

Vi ansvarar inte för bortglömda föremål, men vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig! Ring 010-456 39 39 eller mejla hello@aimoshare.se, så guidar vi dig vidare.

Jag har en fråga om min betalning.

Om du har frågor hör av dig till ekonomi@aimoshare.se, så återkommer så fort vi kan.

Jag har en obetald faktura

Om du vill betala din faktura, gå till appen -> Meny -> Mitt konto -> Scrolla ner tills du ser en "Betala"-knapp. Se till att det finns tillräckligt med saldo på ditt konto. Betala. Bearbetningen tar cirka 15 minuter. Detta gäller endast obetalda fakturor som inte är äldre än 10 dagar. 

Om din faktura är äldre än 10 dagar får du en påminnelse om betalning av fakturan och måste då följa instruktionerna som nämns i påminnelsen. 

Om du har ytterligare frågor skicka din förfrågan till ekonomi@aimoshare.se, så svarar vi inom 24 – 72 timmar. 

Min bil är smutsig.

Det ska absolut inte vara så! Skicka bilder och maila oss hello@aimoshare.se. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med en annan ersättningsbil direkt utan kan undersöka varje fall och om du skulle få någon ersättning. Aimo förbehåller sig rätten att ta sådana beslut.

Jag kan inte ladda min bil.

Kontakta i första hand den laddstationspartner du befinner dig hos. De kan i första hand hjälpa dig att felsöka laddningsproblemet.

Jag vill avsluta min resa tidigare.

Gå bara tillbaka till ditt valda garage, parkera bilen och avsluta resan. Observera att du fortfarande kommer att debiteras för din ursprungliga bokningsperiod.

Jag vill starta min bokning tidigare / ändra starttiden för min bokning.

Du betalar alltid för den tid du valde vid bokningstillfället. Om du påbörjar din resa tidigare kommer du att debiteras extra för den tiden, även om du lämnar tillbaka bilen tidigare. Du har möjlighet att starta resan tidigare när du har fått e-postmeddelandet "ett fordon väntar på dig".

Vad är koden till garaget?

När du gör en bokning öppnar du appen och trycker på "Bokning" -> klicka på bokningen -> "Hämta detaljer." Där hittar du en beskrivning av ditt valda garage, hur man kommer in i garaget, eventuell kod och var man hittar/lämnar bilen.

Min bil är skadad / Jag behöver bogsering.

Om bilen inte är körbar, försök först gå ur bilen, lås den, vänta i 20 minuter och se om bilen fungerar igen. Denna lösning gäller endast för tekniska felmeddelanden som gör att bilen inte kan starta. 

Har du varit med om en mindre olycka men bilen fortfarande är körbar, vänligen skriv till oss på: damage@aimoshare.se och använd bilen som vanligt. Vi kommer att kontakta dig med nästa steg i processen. 

Har du varit inblandad i en olycka som gör bilen osäker att köra eller bilen inte har någon laddning alls, kontakta oss på Aimo Share (010-456 39 39). 

Min bokade bil står inte i garaget jag bokade från!

Är du säker på att du är i rätt garage och letar efter bilen på rätt plan? 

All information om din bokning och upphämtningsgarage kan ses i din bokningsbekräftelse du fått via e-post. Du kan också se det i appen. I appen, gå till "Bokning" -> klicka på bokningen -> "Hämta detaljer" för en beskrivning av hämtning och lämning av bilen. 

Om du är i fel garage, kontrollera vilket garage som är rätt så kommer du att upptäcka att din bil fortfarande väntar på dig. 

Om du fortfarande behöver hjälp, ring oss på 010-456 39 39. 

Jag kan inte avsluta min resa

Är du i rätt garage? Det låter konstigt! Är du säker på att du är i rätt garage som du valde vid bokningstillfället? Det är inte möjligt att ändra detta efter att du har gjort bokningen. 

Enkelväg: om du väljer en enkelresa kan du välja ett annat garage än där du vill hämta din bil. 

Tur och retur: om du inte väljer en enkelresa måste du som standard lämna tillbaka bilen till samma garage där du hämtade den från. 

All information om dina val du gjorde vid bokningstillfället kan ses i din bokningsbekräftelse som du fått via e-post. Du kan också se dem i appen. I appen, gå till "Bokning" -> klicka på bokningen -> "Hämta detaljer" för en beskrivning av det valda garaget. 

Om du är i fel garage av misstag, vänligen kör till rätt garage så kommer du att kunna avsluta resan. 

Jag vill förlänga bokningen efter att den första hyresperioden är över.

Om du vill förlänga din bokning klickar du på "Mina bokningar" i appen. Navigera till din bokning och välj "Förlänga bokning".

Du kan inte förlänga din pågående bokning i följande situationer: 

A. Om din bil är bokad av en annan användare efter att din ursprungliga bokningstid har gått ut. I en sådan situation behöver du lämna tillbaka bilen och du är välkommen att göra en ny bokning och använda någon av våra andra bilar.  

B. Om du redan har passerat den ursprungliga bokningstiden utan att förlänga bokningen i appen behöver du lämna tillbaka bilen så snart som möjligt eller kontakta vår kundsupport för att ta reda på hur länge du kan använda bilen. Du kan komma att debiteras en avgift för sen retur utöver timpriset annars. 

Vill du byta bil på grund av lågt batteri?

Du får information om batterinivån en timme innan bokningen startar. Vi strävar efter att ge våra kunder en bil som har maximalt batteri. Dock beror batterinivån på bilen på hur mycket den laddats innan den lämnats. Om bilen du fått tilldelad har en batteriräckvidd som är lägre än 60 km att köra för kan du avboka och begära full återbetalning på hello@aimoshare.se. 

Behöver din resa mer batteri än vad bilen har kan du alltid ladda bilen på valfri allmän laddningsplats. 

Nedan hittar du några användbara länkar där du kan planera dina laddstopp eller kan hitta närmaste laddstationer nära dig. Följ betalningsappen eller betalningsinstruktionerna på respektive laddstation. 

https://abetterrouteplanner.com/ 

https://chargefinder.com/se 

https://www.uppladdning.nu/ 

Aimo står inte för laddkostnaden vid sådana laddstationer. 

Tänk på att faktorer som temperatur och körstil kan påverka hur snabbt batteriet tar slut. 

 
Får jag ta med husdjur?

Alla aimo bilar är husdjursfria. Tyvärr kan du inte ta med husdjur i bilen av hänsyn till allergiker.

Kan jag ta med barn?

Bilarna är även utrustade med ISOFIX-beslag på yttre baksäten och passagerarsätet om du vill ta med barnstol. Vi kan inte garantera en bilbarnstol i varje bil. Kontakta oss före din resa om du behöver en Axkid bälteskudde som passar för barn från 4 år som väger mellan 15 - 36 kg.

Kan jag ha mat/dryck i bilen?

Ja, men vänligen städa efter dig. Eventuella städavgifter tillkommer om bilen lämnas smutsig.

Hur länge kan jag boka en Aimo?

Du kan behålla en Aimo upp till 30 dagar. Vill du hyra bilen längre har vi Aimo Subscription

Hur startar/låser jag upp bilen och var finns nyckeln?

Du låser enkelt upp din aimo som du bokat via appen genom att klicka på “lås upp”. Du behöver ingen nyckel för att starta din resa. Bara tryck ner foten på bromspedalen och tryck på start/stopp-knappen som är till höger om ratten. Eftersom det är en elbil kommer du inte att höra motorn, istället kommer du att höra en signal som informerar dig om att bilen är redo att köra.

Vad gör jag om bilen har en befintlig skada?

Om du ser en skada innan du påbörjat din resa ber vi dig trycka på den pop-up som kommer när man trycker ”lås upp” för första gången.

Vad händer om jag skadar bilen?

Om du råkar krocka med bilen, fota skadan och ring oss snarast på tel: 010 456 39 39. Våra bilar är försäkrade för skador men det finns en självrisk för vagnskadegarantin som du är skyldig att betala. Om du har krockat med någon annan, var noga med att dokumentera skadan tillsammans med motparten, i detta fall kan du även bli skyldig att betala en ytterligare självrisk för trafikförsäkringen.

Du måste fylla i vår skadeanmälan för att vi ska kunna driva fram ärendet. Följ länken här. 

Hur laddar jag bilen?

Bilen ska ha en medföljande kabel för vanlig laddning. Den finns oftast i bakluckan. 

Om du vill snabbladda bilen behöver du inte ha en kabel i bilen, då alla snabbladdare har integrerade kablar som man måste använda. 

Du kan hitta offentliga ladd stationer via hemsidan www.chargefinder.com 

Vad gör jag om bilen har för lågt laddning kvar?

Om batterinivån skulle gå ner under 25 km när du är ute och kör så kan du fortsätta köra till en Hotspot och sätta den på laddning. Du kan även ladda på andra laddstationer. Kolla innan ni kör iväg om det finns en laddkabel, Typ 2 som möjliggör laddning på laddstation. Om du lämnar bilen med en räckvidd under +25 km / +7% batteri utan att sätta den på laddning så får du betala för att flytta den till närmsta laddstation. Om du inte har möjlighet att ladda på en av våra HotSpots rekommenderar vi appen Northe för att ladda din Aimo. Northe har ett rikstäckande nätverk av laddstationer och samarbetar med de flesta operatörer. I appen kan du se närmaste laddstation, planera din resa efter tillgängliga laddstationer och betala för laddningen direkt i mobilen. Finns på App Store och Google Play. Observera! Laddning på laddstationer utöver HotSpots bekostas av användaren. Aimos kundtjänst kan inte hjälpa till med laddstationen eller appens funktioner.

 
Hur avslutar jag min bokning?

Först behöver du se till att parkera bilen i rätt garage/station för återlämning. Tryck på knappen "avsluta resa" till höger i appen. Du får då upp ett meddelande som frågar om du vill avsluta din resa. Tryck på knappen till höger "avsluta resa". Efteråt får du ett mejl med en sammanfattning av din resa, se till att du får detta mejl så att du vet säkert att resan har avslutats. Du hittar även kvitto på din resa under fliken fakturor i menyn. 

 

Om du har problem med att avsluta resan behöver du kontakta oss på 0104563939. Vi svarar dygnet runt. 

Vad gör jag med parkeringsböter?

Om du ser en bot på vindrutan när du ska hämta upp din aimo så vore vi tacksamma om du slänger boten. Vi får in alla böter elektroniskt. Om du fått en bot för felparkering under din bokade resa kan du betala den direkt. Om vi får in en bot efter att du avslutat din resa (i samband med att du avslutat din resa på en icke-godkänd parkering) kontaktar vi dig. Då tillkommer det en administrationsavgift på 300 kr.

Kan jag värva vänner?

Ja! Du kan värva vänner! Då får  både du och personen som blir värvad en bonus att köra för. 

 
Hur vet jag om bilen är redo för upphämtning?

En virtuell nyckel kommer bli synlig i appen mellan 24h och 1 timme före din hyresperiod startar det betyder att bilen är redo för dig att använda. Om du väljer att starta din resa tidigare än angivet i boknings bekräftelsen så kommer hyresperioden starta från den tidpunkt du med hjälp av appen låser upp bilen.

Du får ett mejl när bilen har tilldelats, där hittar du även hur mycket batteri bilen har, samt information om upphämtnings stationen. 

När betalar jag för bokningen?

Vi har förskottsbetalning för bokningar gjorda i appen. Om du väljer att förlänga din resa debiteras du avgiften för förlängningen i samband med det. 

Observera att eventuella parkeringskostnader, trängselskatt och laddnings kostnader kan tillkomma i efterhand. 

Jag vill avboka min bokning?

Du kan avboka din resa upp till 48 timmar innan starttiden utan extra kostnad. Avbokning som sker 24 timmar innan starttiden medför en avgift på 20% av det ursprungliga priset. Avbokning som sker mellan 24 och 12 timmar innan starttiden medför en avgift på 30% av det ursprungliga priset. Observera att en resa inte kan avbokas efter att den har påbörjats enligt utsatt tid eller om den har påbörjats tidigare

Vad händer om jag är sen med återlämningen av bil?

Om du lämnar tillbaka bilen mer än en timme efter den ursprungliga tiden medför det en avgift motsvarande halva dagspriset för den bokade bilmodellen. Om bilen lämnas tillbaka mer än 4 timmar efter utsatt tid medför det en avgift motsvarande hela dagspriset för den bokade bilmodellen.

Vad händer om jag inte hämtar upp bilen jag bokade?

Hyresperioden startar vid tidpunkten som är bekräftat i bokningen och du kommer bli debiterad från den tiden. 

 
Vad vill du göra?
För dig som bokar i appen
M2FlYTM4MTQtMWYzNi00ZDRjLWE5ZjMtYTY4YjFiMjc2MWI0_22cfce35-e954-46d3-ad58-d61753cde628_version3doutlined_function3dkontakt

Ring oss dygnet runt

Behöver du stöd under din resa eller har ytterligare frågor om vad vi erbjuder? Tveka inte att kontakta oss.

010-456 39 39